Template options
Wrapper layout
Predefined colors
Unlimited color
Use colorpicker
Boxed backgrounds
Boxed Background color
Use colorpicker

ترکیب نامطلوب نیترات در آب شهر

ترکیب نامطلوب نیترات در آب شهر

نسخه چاپی/همشهری آنلاین

تاریخ : شنبه 5 مهر 1393 – 09:28:53 کد مطلب:273153
سرویس خبری: محیط زیست > آب

الهام مصدق راد:
آلودگی آب تهران گرچه این روزها زیرسایه کمبود منابع آبی قرارگرفته اما موضوعی نیست که بتوان از کنارش عبور کرد و حتما این دو بیارتباط با یکدیگر هم نیستند.
بحراني كه نخستين هشدار آن را مرضيه وحيد دستجردي، وزير اسبق بهداشت اعلام كرد و معصومه ابتكار در شوراي شهر سوم نيز بارها خطرات اين معضل را برشمرد و بر رفع آن تأكيد كرد، اينبار رحمتالله حافظي، رئيس كميسيون سلامت، محيطزيست و خدمات شهري شوراي چهارم، به آن پرداخته است. به گفته وي ميزان وجود نيترات در آب يكي از مناطق تهران 48ppm برآورد شده كه 2درجه با استاندارد ملي فاصله دارد. اين در حالي است كه استاندارد جهاني وجود نيتراتدر آب زير20ppm است كه حتي گفته ميشود بايد به كمتر از 10ppm برسد. البته آنگونه كه حافظي به همشهري گفت پيش از اين بعضي مناطق كه آب شربشان از چاه تأمين ميشد، داراي نيترات در آب بودند كه خوشبختانه اينچاهها چندماه پيش پلمب و اين مناطق هم به شبكه آبرساني متصل شدند. با آغاز بحران كمآبي جلسات متعددي ميان شورا و سازمان آب برگزار شد و مسئولان اين سازمان خواستار حفرچاه در برخي بوستانها و زمينهاي متعلق به شهرداري شدند كه تعاملاتي دراين زمينه ميان اين دو نهاد شكل گرفت.
اما به گفته رئيس كميسيون سلامت و محيطزيست شورا از آنجا كه بهرهبرداري از چاههايعميق با وجود نيترات در آب همراه است، آب اين چاهها با آب نزولات آسماني و آب پشت سدها مخلوط شده و بعد به شبكه لولهكشي فرستاده ميشود تا با اين اقدام ميزان نيترات و اثرات آن كاهش يابد، چراكه نيترات با جوشاندن و حتي تصفيه آب از بين نرفته و مصرف كم آن سرگيجه و كاهش فراگيري كودكان و مصرف زياد و بلندمدت آن هم ابتلا به سرطان را به همراه خواهد داشت. رئيس كميسيون سلامت و محيطزيست شوراي شهر، تنها راه به حداقل رساندن نيترات در آب آشاميدني پايتخت را تكميل هرچه سريعتر شبكه فاضلاب ميداند تا آلودگي منابع آبي و خاكي كمتر رخ بدهد اما مشكل كمبود منابع آبي كه سازمان آب را در اين مدت مجبور به بهرهبرداري ازچاهها كرده مسئلهاي است كه اين عضو شوراي شهر با نگاه انتقادي به آن پرداخته و ميگويد: « از ارديبهشتماه سالجاري كه مسئولان، بحران كمبود آب را پيشبيني ميكردند بايد در تعامل بيشتر با مردم سرمايهگذاري كرده، آنها را به خوبي از بحران احتمالي باخبر ميكردند و با اطلاعرساني، خواستار كمك شهروندان ميشدند اما اين مسئله در آن زمان يك بحران امنيتي تشخيص داده شد و اقدامي صورت نگرفت.»
كميسيون سلامت شورا نيز در همانارديبهشتماه طي نشستهايي با مسئولان سازمان آب، اطلاعرساني به شهروندان را بهعنوان يك مطالبه درخواست كرد. حافظي دراين خصوص ميگويد: « مخفيكاريهاي آن زمان موجب عدمآمادگي روحي مردم براي مقابله با اين بحرانشده كه عدمصرفهجويي و مصرف آب داراي نيترات نتيجه امروز آن است.» شركت شهر سالم شهرداري بهتازگي بررسي سلامت آب تهران را انجام داده كه به گفته حافظي درصورت مشاهده انحراف درنتايج بهدست آمده، دستگاههاي مرتبط دعوت شده و مداخلاتي در اين خصوص انجام خواهد شد.
تهران؛ شهري روي درياچه فاضلاب
محمدهادي حيدرزاده، مديركل محيطزيست استان تهران كه چندي پيش اعلام كرد در جلسه شورايعالي امنيت ملي، وجود نيترات در آب تهران تأييد شده، به همشهري گفت: «به اين دليل كه تهران روي درياچه فاضلاب قرارگرفته آبهاي زيرزمينياشآلوده به نيترات است اما به جز اين، پايتخت با تهديد آلودگي آبهاي وارداتي هم روبهروست چراكه سيستم فاضلاب شهر پرديس هنوزآماده نشده و امكان ورود فاضلاب به سد لتيان و بهويژه سد ماملو كه بخشي از آب تهران را تأمين ميكنند، وجود دارد.» به گفته وي مسدود كردن چاههايغيرمجاز كه چندي پيشاتفاق افتاد اقدام خوبي بود.

آب تهران؛ رتبه اول آلودگی به نیترات
اسفندماه گذشته مدیرکل محیطزیست استان تهران گفته بود درصد نیترات موجود در آبهای تهران بالاتر از حد استاندارد است و پایتخت ایران از این نظر در رتبه اول کشور قرار دارد. محمدباقر صدوق همچنین تصدیق کرده بود که آب شرب مناطق جنوب و جنوب شرقی تهران که از آبهای زیرزمینی تأمین میشود، دارای درصد بالایی از نیترات بوده و سلامت مردم این مناطق را تهدید میکند.

به گفته این مسئول زیستمحیطی، پس از تهران، آب شهرهای مشهد و اراک بیشترین درصد نیترات را دارد و این موضوع نگرانیهای مسئولان را در حوزههای مختلف عمیقتر میکند.

مدیرکل محیطزیست استان تهران همچنین تأیید کرد که افزایش درصد آلاینده نیترات در آبها عوارض شدیدی از نظر سلامت ایجاد میکند که این عوارض گاه قابل جبران نیستند.

البته محمدباقر صدوق پیش از این نیز خبر از آلودگی شدید خاک تهران داده و گفته بود از آنجا که آلودگی خاک پایتخت مشهود نیست، مورد توجه قرار نمیگیرد، اما این آلودگی بسیار حاد است. مدیرکل محیطزیست استان تهران مناطقی مانند اطراف پالایشگاه تهران و یا کهریزک را از مناطقی عنوان کرده بود که از نظر آلودگی خاک در وضعیت بحرانی قرار دارند

  • 27 مرداد

نظرات

نظر بدهید

پاسخ دهید